Spoorzone, Delft

Het stationsgebied en de spoorzone van Delft ondergaat een grondige metamorfose. In het kader van een integrale herontwikkeling bouwt ProRail samen met de gemeente Delft een nieuwe spoortunnel met ondergronds treinstation. Ook worden er parkeerfaciliteiten aangelegd, een nieuw stadskantoor gebouwd en komen er woningen en kantoren met een stadspark met waterpartijen.

Deze complete herinrichting van de spoorzone is nodig omdat het huidige treinspoor een knelpunt is voor Delft. Het huidige treinviaduct levert overlast en risico’s op en is niet berekend op de verwachte groei van het treinverkeer. Er rijden nu al dagelijks 350 treinen dwars door Delft. De herinrichting van de spoorzone vergroot de leefbaarheid in de stad en maakt de binnenstad aantrekkelijker. Barrières worden opgeheven en er ontstaat uiteindelijk een nieuw, viersporig knooppunt voor openbaar vervoer. Het project wordt in 2 hoofdfasen uitgevoerd. Voor de uitvoering van de tweede fase dient eerst het huidige spoorviaduct verwijderd te worden.

Als directievoerder en afbouwbegeleider is Tempels Management sinds mei 2012 verantwoordelijk voor de afbouw van het ondergrondse treinstation, de bijbehorende fietsenstalling, de hal in het stadskantoor en het transfergebied. Eén van de belangrijkste werkzaamheden is de coördinatie tussen alle aannemers en partijen, die allemaal op dezelfde ‘postzegel’ hun werkzaamheden uitvoeren. Dit vraagt de nodige afstemming met alle betrokken partijen; zowel vanuit de opdrachtgevers als van de opdrachtnemers.

 

Feiten en cijfers

Omvang                                   30 hectare

Spoortunnel                            2.300 meter lang

Bouwperiode                          2007  – Q1 2015 voor fase 1

Betrokken sinds                      2012

Opdrachtgever                        ProRail, gemeente Delft, Ministerie IenM

Architecten                              Benthem Crouwel Architekten, Mecanoo architecten

Meer informatie                      www.spoorzonedelft.nl, Twitter, Facebook